onsdag 4 november 2009

Svensk skola kräver mod!


Det är nu dags att vi tar ställning - vem är skolan till för? Inte är det för skolans personal, föräldrar eller andra intressegrupper. Nej, skolan ska vara till för att ge barnen en god utbildning.

Vackra ord och lätt att skriva detta på en blogg. Mindre bekvämt är det att som politiker stå inför en grupp föräldrar och säga att det blir inte fler lärare, utan vi kommer att satsa på bättre lärare. Att till läraregrupper säga att det är oacceptabelt att de med nio timmars arbetsdag endast är med barnen 3,5 timmar. Sådant kräver en hel del mod. Men för att vi ska få en skola i världsklass behövs mod! Mod att nu starta förändringsarbetet med Sveriges skolor.
Flera tidningsartiklar idag som tar upp kvalitet i skolan, SvD, SvD:brännpunkt, Expressen.

Må väl!
Martina Mossberg (M)

6 kommentarer:

  1. Det som du räknar till 3,5 timmar är kanske det du har hört från andra, typisk politiker som bara ser till statistik. Om du besöker en skola och försöker räkna ihop den verkliga tiden som vi lärare ÄR med eleverna kommer du kanske att börja verka för en drastisk förändring av lärarnas arbetssituation mot: mindre belastning, färre elever och arbetsuppgifter, högre lön, etc. Då kan vi prata om mod! Det som är oacceptabelt är att skolan styrs av inkapabla politiker. Förresten, hur många timmar av din arbetsdag är du MED väljarna?

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig om att skolan är till för eleverna och att dessa skall få en god utbildning. Jag skulle dessutom mer än gärna tillbringa mer tid av min arbetstid tillsamans med elever även om det där 3,5-timmarsresonemanget faktiskt är nys. Däremot skall skolan och dess lärare hantera arbetsuppgifter och uppdrag vare sig miljö, mandat, tid eller utbildning täcker. Om läraren fick lov att vara lärare så skulle hans/hennes tid bättre komma eleverna till gagn. Att omväxlande leka bakbunden vakt eller föräldratränare eller att tillbringa timmar med att fylla i en aldrig sinande blanketthög vars enda syfte tycks vara att förse en armé av konstiga mellanchefer med uppgifter de ändå inte kan tolka är en del av den fördummande vardag en lärare idag får hantera.
    Hitta ett sätt att reducera administrationen och sluta putta in små favvisprojekt i skolverksamheten och vi skulle frigöra mängder av timmar som skulle komma barnen till glädje.
    Kanske kan man minska den kommunala administrationsapparaten och använda de resurserna för att stärka de enheter som faktiskt producerar något.

    Magnus B

    SvaraRadera
  3. Fatta att problemet inte är att lärarna jobbar för lite utan för att vi tvingas göra fel saker och inte ges de förutsättningar som krävs.
    Kan idag inte tex bedriva undervisning där datorn är ett verktyg då tillgången och funktionen är för dålig. Så är det kanske inte på alla skolor men på min är det.
    Fatta att undervisa är energikrävande det är inte bara att tro att man kan undervisa mer man ska orka det också. Att säga att lärarna är för lite med barnen är skitsnack. Vi kan byta jobb en vecka du och jag så ska vi se vad du tycker sen. Gå in på en avdelning med yngre barn och var där en hel dag aldrig du skulle påstå att lärarna jobbar för lite sen.
    SLUTA ATTACKERA arbetstiden och fokusera på problemet. Har tillbringat en och en halvtimme av min planeringstid idag med att lösa en elevkonflikt, har jagat föräldrar.

    Enda fördelen men semestetjänst är att man äntligen skulle få ut övertid, det är svårt idag. Tror inte SKL inser hur mycket övertid lärarna skulle få med deras förslag men de utgår förstås att det blir som idag att lärarna täcker upp för varann.
    Vid semestertjänst kan ni glömma att jag tänker ta semester när eleverna är lediga jag kommer att ta semester och resa när det är som billigast som andra kan göra.
    En tanke med dagens system är att lärarna ska vara i skolan när eleverna är där ochdet är dom. Eleverna är inte där på loven och de går hem före lärarna.
    Ytterst få elever som stannar kvar på skolan för att kunna få prata med en lärare.
    Varje torsdag efter skolan stannar ett stort antal lärare kvar på skolan för att elever som vill ha extra hjälp ska få det. Tyvärr kommer det knappt någon elev bara. Argumentet att föräldrar lättare ska få tag i lärare faller också eftersom de allra flesta föräldrar idag mailar lärare och gör det på arbetstid.
    Kan inget parti snart vara konstruktiva och komma med nya förslag på hur man ska förbättra resultaten på skolan inte attackera lärarnas arbetstid hela tiden.
    S

    SvaraRadera
  4. 18 timmars schemalagd arbetstid per vecka och 12 veckors semester. Slut gnäll och börja producera.

    SvaraRadera
  5. 18 timmars undervisning betyder inte 18 timmars arbetstid. En omgång skrivningar i so tar ca 40 timmar att rätta när man har 90 elever. Övriga uppgifter icke kopplade till undervisning ligger på ca 10 timmar i veckan.
    Policyn på skolan är att eleverna ska få tillbaks skrivningar senast 2 veckor efter skrivningsdatum.
    Jag skulle gärna undervisa 25 timmar i veckan om jag bara fick syssla med undervisning efterarbete och planering.

    Läs på och yttra dig inte om sånt du inte fattar.

    läs dagens DN på ledarsidan.

    SvaraRadera
  6. Alla vet bättre än lärarna... och den svenska avundsjukan är berömd. Jag skulle ge mycket för att mina elever kom till skolan med en inställning, ifrån er vuxna, om att jag gör ett bra arbete och att skolan är viktig. Det skulle förändra en hel del. Men mina förhoppninga grusas när jag läser vissa insändare.
    Dessutom är arbetsmiljön i skolorna inte anpassade för att lärarna ska sitta kvar och arbeta. Det finns oftast bara ett fåtal datorer och telefoner att dela på om man vill sitta ostört. Idag är mitt klassrum fritids efter en viss tid. Vill ni veta hur vi har det, eftersom vi är en granskad och påpassad, yrkesgrupp, kom gärna ofta och hälsa på. Jag kan däremot inte uttala mig om andra yrkesgrupper men förväntar mig att de gör ett bra arbete! Carina

    SvaraRadera