tisdag 24 november 2009

Betygen och kunskaperna viktigast


Den senaste tiden har det kommit olika statistik och ranking om skolan. Sådant väcker alltid intresse, inte minst hos våra socialdemokrater i opposition som tar varje chans att hacka på skolorna i Haninge (Haningeposten).

Den första var Läraförbundet som årligen presenterar "Bästa skolkommun". Enligt dem är en bra skola detsamma som gynnsamma villkor för lärarna. Det är visserligen fackförbundets uppgift att ta tillvara sina medlemmars intressen, men lite tveksamt är det att presentera det för media som ett mått på skolans kvalitet.

Den andra, som kom igår, var Skolverkets betygsstatistik. Denna är ett betydligt bättre mått på skolornas kvalitet. Om betygssättningen fungerar som det är tänkt speglar de elevernas kunskaper. Ju bättre kunskaper desto högre betyg. Och kunskaper är det konkreta resultat som vi kan jämföra i skolan.

För Haninges del har vi i Skolverkets statistik klättrat 26 placeringar. Det är en kraftig förbättring från förra året.

Andelen elever som lämnar skolan med fullständiga betyg är den mätning som är absolut viktigast!
2003 var det endast 57% av eleverna klarade godkänt i alla ämnen, i våras var det 69% av eleverna som klarade det.
Det visar på att kunskaperna frodas i Haninges skolor!
Genom förbättrad undervisning, engagerade lärare och höga förväntningar på varje elev förbättras elevernas kunskapsresultat.
Vi intensifierar nu vårt arbete i Haninge, vårt mål är att 100% av eleverna ska klara minst godkänt i alla ämnen.

DN rapporterar om att stockholmsskolorna toppar resultaten. Rektorn på Fruängens skolan säger att det handlar om att ha koll på vad eleverna kan så att man jobbar med rätt saker. Om det håller jag helt med! Och det gäller att börja redan från början så att skolan fungerar så väl att varje barn får tillräckliga kunskaper att klara nästa kunskapssteg, så kommer vi att få en skola som kan leverera 100 % godkända elever!


Må väl!
Martina Mossberg (M)

1 kommentar:

  1. Ja, vad säger man. Detta inlägg visar verkligen att man kan påstå vad som helst med statistik.

    Martina Mossberg skriver att Haninges resultat har förbättrats på grund av "förbättrad undervisning, engagerade lärare och höga förväntningar på varje barn".

    Som intäkt för detta skriver hon att Haninge har klättrat hela 26 placeringar i Skolverkets rankning över betygsstatistiken för våren 2009 och att andelen Haningeelever som är behöriga till Gymnasiet har ökat med 2 procent.

    Dessa fakta stämmer såklart men betyder det verkligen att Haninges resultat har förbättrats?

    Faktum är att årets genomsnittliga meritvärde för Haninge var sämre än 2008 års genomsnittliga meritvärde. Alltså kan ju inte Haninges resultat ha förbättrats. Det som har hänt är att Haninge relativt sett till alla andra kommuner har förbättrat sig. Det är detta som Martina Mossberg går ut med som en stor framgång. Ett mer korrekt sätt att se det på är att övriga kommuner har försämrat sina resultat mer än Haninge. Att framställa det så låter dock inte lika bra och det är förståeligt att Martina Mossberg väljer sitt sätt att beskriva "verkligheten" då hon till varje pris vill få folk att tro att den nya Haningemodellen med ökad kontroll och bedömning är framgångsrik.

    Vad gäller att andelen behöriga till gymnasiet har ökat med 12 procent sedan 2003. Ja, det är ju bra. Frågan är dock, är detta en förbättring? Ja, jämfört med 2003 är det en förbättring men jämför man med 2006 års resultat så är det en försämring med 1,1 procent.

    Ja, vad visar då detta? Jo, att man med statistik kan "bevisa" vad som helst om man bara vill. Ser man det inte som ett problem att man lurar folk så är det ju bara att köra på som Martina Mossberg gör. Det kan i och för sig vara så att Martina Mossberg inte förstår att det är vilseledande att framställa uppgifter på detta sätt och då kan man ju till hennes försvar säga att hon inte lurar folk medvetet. För Haninges medborgare känns nog inte det sista särskilt betryggande ändå, att ordföranden för Grund- och förskolenämnden inte förstår statistik.

    För att kontrollera att mina uppgifter stämmer är det bara att gå in på Skolverkets hemsida och använda verktyget SIRIS.

    Gå in på:

    http://www.skolverket.se/sb/d/1637#paragraphAnchor2

    Välj "Skapa tabell" för slutbetyg årskurs 9 under rubriken "Uppgifter på skolnivå". När du får upp verktyget SIRIS så väljer du kommun under huvudman, Stockholm under län och Haninge under kommun. Sedan kontrollerar du resultaten för 2009 med resultaten för 2008 och 2006.

    SvaraRadera