fredag 6 november 2009

Mer undervisning efterlyses!


I SvD idag anklagar Lärarförbundet och Lärarnas riksförbund Svenskt Näringsliv för att göra tankevurpor när de i själva verket själva står för den största tankevurpan. De menar att många lärare jobbar alldeles för mycket och vill därmed inte diskutera lärarnas arbetstid.

Om nu lärarna arbetar för mycket så är det just lärarnas arbetstid vi ska diskutera. Eleverna behöver mer tid med sina lärare. Lärare hävdar att det är just tid med eleverna som de vill arbeta med. Då borde det gå att lösa så att man disponerar om tiden till undervisning. Detta är fullt möjligt att göra men det kräver att lärarfacken slutar lägga locket på i frågan om arbetstiden.

Martina Mossberg (M)

1 kommentar:

  1. Förbunden lägger inte locket på.
    För 20 år sedan jobbade lärarna mindre, hade mindre undervisning plus övriga sysslor. Idag jobbar lärarna mycket mer men resultaten har sjunkit, trots det är skl,s lösning att lärarna ska jobba mer. Hur förklarar de att när lärarna jobbade mindre, hade mindre grupper och fokus låg på undervisning att att resultaten då var bättre.
    Jag har 120 elever i högstadiet i SO, efter en dag i skolan är jag fullständigt trött. Jag delar arbetsrum med 7 andra lärare på en liten yta, vi delar på två datorer ändå ska allt göras på dator, jag måste jobba hemma för att det ska gå. Hur ska det gå när det är tänkt att allt ska göras i skolan, jo man kommer fortfarande att jobba hemma. Mer tid med eleverna men då tittar man bara på schemat. Jag undervisar 18 timmar i veckan, träffar eleverna ytterliggare ungefär 5 timmar i olika sammanhang, samtal osv. När vi har haft prov tar det ungefär 15-20 minuter per prov att rätta och bedömma ( om man utformar prov som mäter alla mål) 120 elever gånger 15 minuter då synligörs efterarbetet. Hur ska man få in det i en 40 timmars vecka. Loven är våra lufthål, då samlar man kraft för att orka. Läraryrket sliter jag kommer inte att fortsätta vid 40 timmarsvecka. SKL kan man inte lita på det är därför förbunden inte vill gå med på deras krav, de har blåst förbunden vid så många tillfällen. Alla har en åsikt om skolan och de flesta bygger sina åsikter på egna erfarenheter av skolan. Problemet är att för många i lärarkåren inte hänger med, som gör som alltid gjort. Det är där problemet ligger inte att vi jobbar för lite. Det är fel fokus. Ingenting löses genom 40 timmars tjänst och det är det lärarförbunden vet, däremot blir skolan billigare för kommunerna då man kan uttnyttja lärarna än mer. På pappret ser det bra ut men verkligheten är annorlunda och det vet man bara om man finns i den. Pelle W

    SvaraRadera