torsdag 12 november 2009

Förskolans kvalitet


I veckan Dagens Samhälle skriver Mats Öhlin och jag en debattartikel om förskolan. Den kan läsas här:

I Haninge arbetar vi med att förbättra den pedagogiska kvalitén i våra förskolor. Regeringen har varit tydlig med hur förskolans läroplan ska förtydligas, men skolverket fortsätter att obstruera för att slippa ta i tu med uppdraget på ett korrekt sätt. Detta innebär i praktiken att barnen i förskolan inte får samma möjligheter att klara skolan.

Vi moderater måste stenhårt arbeta för att förskolans kvalitet höjs. Förskolan ska möta varje barns förutsättningar och tidigt uppmärksammar de barn som behöver extra stöd för att ta nästa steg i sin kunskapsutveckling.

Må väl!
Martina Mossberg (M)

3 kommentarer:

  1. Tack Martina för en otroligt bra artikel. Känner mig så stolt över att jobba i Haninge. Det är så skönt att veta sitt uppdrag och ha verktyg till att förändra arbetssätt och miljö då vi ser att barnen inte utvecklas i förhållande till strävansmålen. Det är beklagligt att inte skolverket ser att de kunskapskontroller vi utför inte är med blicken på barnen utan en spegel på oss själva och vår miljö.

    Christine B

    SvaraRadera
  2. "Förskolan ska möta varje barns förutsättningar och tidigt uppmärksammar de barn som behöver extra stöd för att ta nästa steg i sin kunskapsutveckling."

    Jag tycker att det här är mygel. Det är inte alls vad ni står för, det har jag och många med mig sett med egna ögon. Men barn med speciella behov kanske inte platsar i den värld som ni strävar efter?

    SvaraRadera
  3. Enda sättet att hitta de barn som behöver extra stöd är att observera barnets lärande. Och enda sättet att förändra situationen för barnet är att förskolan förändrar sin verksamhet.

    SvaraRadera