onsdag 20 januari 2010

Novusmätning - 9,9% att ta igen

Den senaste opinionsmätningen från Novus, som kan läsas här och i stapelform här visar på ett tufft utgångsläge inför valåret. De rödgröna leder med 9,9%, vilket kan låta mycket, men är långt ifrån kört, tvärtom. Opinionsmätningar speglar attityder hos väljarkåren. Nu när vår statsminister är tillbaka i inrikespolitiken, sjukförsäkringsdiskussionen sansar sig och SAAB-affären går mot sitt slut, finns goda möjligheter att inleda uppsvinget för en Alliansseger den 19 september.
Det kräver dock lite krydda, som PJ Anders Linder skriver i dagens SvD. Då kommer den att bli betydligt aptitligare än den rödgröna röran.

/ Daniel
SvD2, DN, GP

2 kommentarer:

  1. Den enda valjarbarometern som jag tar pa allvar ar Skop. De andra svanger sa oerhort mycket. Skop ar de enda som ringar pa kvallarna, och sa klart sa ar arbetslosa som ar hemma da mer beredda att rosta pa de rodgrona. I Skop leder alliansen med 0.3 %.

    Mycket kan handa innan valet. Men jag tror att Alliansen vinner. Att de rodgrona har gatt in i ett samarbete med Mona i spetsen ar spiken i kistan.

    Sjalv ar jag lite besviken pa hur hogerregeringen hanterat A-kassan och sjukforsakringen, och tycker att det behovs ett rannsakande. Bra tankt, fel utfort nastan varje gang.

    Men jag rostar pa alliansen anda. Alternativet ar ju inte battre...

    SvaraRadera
  2. Tobias, tack för kommentar!
    Det där om när de ringer visste jag inte, intressant.
    Annars är mitt intryck att Sifo är det institut som ligger närmast sanningen, har för mig att de prickat valresultaten bäst.

    SvaraRadera