söndag 25 januari 2009

Presentation Michael Fridebäck


Michael Fridebäck heter jag. Är 38år. Har bott och arbetat i Haninge i stort sätt hela mitt liv.
Har 4 st barn 3, 5, 14 och 16 år. Samtliga är aktiva i olika föreningar i Haninge. Jag tror att jag sett varenda fotbolls- och innebandyplan från norr till söder, och kommer nu med mina döttrars hjälp även få möjligheten att se gymnastik, dans och ridsportens planer och aktiviteter.

Som tidigare ledamot i kultur- och fritidsnämnden känner jag väl till verksamheten. Vi har många viktiga frågor framför oss. Exempelvis ska vi under året hitta en bra modell för Ungdomens Hus. En annan viktig sak är att arbeta vidare med Rudan som friluftsområde. Haningeborna har tillgång till ett fantastiskt grönområde bara ett stenkast från centrum.
Man bör även titta på möjligheterna att skapa ett närmare samarbete mellan näringslivet och kultur- och idrottslivet.

Mina mål är att lära våra unga att ta ansvar för sin egen framtid. Vårt samhälle kommer att i framtiden behöva kreatörer, innovatörer och entreprenörer. Inte bara som nyföretagare, utan i minst lika hög grad som entreprenörer och ”doers” inom media, kultur, handel, idrott m m.
Målet måste vara att vi ska påverka de unga att bli självständiga redo att leva trygga ,rika och kreativa liv.
Unga vuxna som tycker om att lära, som gärna tänker nytt, som gör framsteg och som vill uppnå saker med sitt liv.
Ansvarstagande individer som bidrar positivt till samhället och dess utveckling.
Fokus måste ligga på kreativitet, engagerat yrkes och fritidsliv, entreprenadskap, öppenhet,mångfald och gränslöshet, med ett tätt samarbete inom det lokala näringslivet.

Framgången kommer att bero på vår förmåga till samverkan och helhetssyn.

Ordförande Michael Fridebäck (m), Kultur och fritidsnämnden
Tel.nr: 070-606 23 70
michael.frideback@haninge.se

2 kommentarer:

  1. Micke vi vill ha en lekpark som lyckan i en gul kloss. Kan di fixa en till vega

    SvaraRadera
  2. Hur mycket pengar sparar ni på att tvinga biblioteket i Västerhaninge att hyra ut flera av sina lokaler och kraftigt minska sitt bokbestånd, bland annat ungefär halvera böckerna på andra språk än svenska. Det undrar jag. Samt vad det ger för konsekvenser på kulturlivet i framtiden, och för ungdomar och vuxna som använder biblioteket.

    SvaraRadera