tisdag 8 juni 2010

Behöver elevers bakgrund ha betydelse

SvD har i en artikel kartlagt skillnaden i betyg mellan ¬olika grupper av utlandsfödda elever. Den framhåller forskningsresultat som tyder på att föräldrarnas utbildningsnivå och ställning på arbetsmarknaden är avgörande för hur elever lyckas i skolan.

Jag håller inte med!

Det som avgör hur väl en elev lyckas är hur väl skolan fungerar. I Haninge har vi visat att eleverna i miljonprogramsområdet Brandbergen kan vara bäst i kommunen i matte när de går i trean. När vi gjort kemitest i femman var det just barnen i Brandbergen som var bäst, igen!

Vi måste arbeta mot fördomarna om elevers bakgrund. Det är skolan som bär ansvaret för elevernas resultat. Om skolan inte fungerar är det helt avgörande vem man har som förälder. Med en fungerande undervisning får alla barn samma möjligheter.

Jag tycker att det vore bra om vi slutade upp med att hitta saker att skylla på och en gång för alla accepterade att resultaten i skolan handlar om undervisningens kvalitet!

Martina Mossberg (M)

1 kommentar:

  1. Märkligt att skolan lyckas bättre med vissa etniska grupper och svenska barn, eller är kanske lärarna rasister och sverigedemokrater och vill inte lära somaliska barn att läsa...
    Om man VILL lära sig något så KAN man lära sig något!
    Kom inte dragande med de vanliga flosklerna.Kolla på hur verkligheten är i stället och kryp ut ur din skyddade glaskula.

    SvaraRadera