tisdag 22 juni 2010

6-9 skolorna måste ta sitt ansvar!


Haningemodellen bygger på att skolan ansvarar för elevernas resultat. Om eleverna inte lyckas nå målen så har skolan misslyckats med att ta detta ansvar.

Vi började arbetat med att förändra undervisningen för de yngre eleverna, så att alla ska få med sig rätt kunskaper för att klara nästa kunskapssteg. Resultaten har förbättrats avsevärt under denna tid och våra F-5 skolor ligger över riksgenomsnittet i Svenska, Engelska och matematik.

Senare har vi även gjort satsningar på de högre årskurserna med kompetensutveckling för lärare och kunskapskontroller. Trots detta så visar de preliminära resultaten för 9:orna på rejält försämrade resultat. Detta är skolans ansvar. Haninges 6-9 skolor arbetar på ett felaktigt sätt som inte ger eleverna de kunskaper som de har rätt till.

Vid dagens nämndsammanträde kommer majoriteten att lägga ett uppdrag till samtliga 6-9 skolor att kartlägga elevernas kunskaper och återrapportera till nämnden i september exakt hur de ska arbeta så att eleverna till våren 2011 har fullständiga betyg.

DN berättar idag om Essunga kommun som genom förändrat synsätt på bara några år lyckats förbättra elevernas resultat.
Här borde Haninges 6-9 rektorer se och lära!

Martina Mossberg (M)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar