måndag 7 december 2009
Haninges resultat förbättras
I SKL:s rapport "Framgångsrika skolkommuner" är Haninge en av de 16 kommuner som lyfts fram. Vi har de senaste åren arbetat intensivt för att förbättra skolan så att eleverna får mer kunskap. Att vårt arbete lyfts fram och uppmärksammas är fantastiskt roligt!
Enligt SKL:s rapport har framgångsrika skolor följande gemensamt:
-Bra ledare. Politiker, förvaltningschefer och rektorer tar ansvar för elevernas resultat och har en aktiv dialog om skolans mål och utveckling.
-Man lyfter lärare. Det är tillåtet att vara bra, alla lärare kan utvecklas och goda insatser belönas genom lön, karriärvägar eller annat.
-Höga förväntningar. Alla elever kan och ska lyckas oavsett förutsättningar. Det ställer också krav på lärare, tjänstemän och politiker.
- Uppföljning. Uppdraget från politikerna är att skolan ska ha koll på varje barn genom systematisk uppföljning av kunskaper och andra värden. Resultaten ska återkopplas för att sedan kunna åtgärdas och förbättras.
Det finns även andra rapporter som pekar i samma riktning, t ex McKinsey och Lennart Grossins forskning om framgångsrika skolor.
Trots denna positiva uppmärksamhet så har vi i Haninge en opposition som oroar sig för rankningar som egentligen mest mäter ineffektivitet, såsom lärarförbundets rankning som innebär att ju mer pengar som satsas desto bättre.
Vi Moderater tänker säkra att vi i Haninge fortsätter vårt framgångsrika arbete som DN berättar om idag.
Vi ska ha fokus på kunskap och de framgångsfaktorer som SKL visar.
Martina Mossberg (M)
DN2, DN3 SvD
Etiketter:
framgågsrika skolor,
karriärvägar,
kunskapsmätningar,
Lennart Grossin,
lärare,
SKL
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar