torsdag 21 maj 2009

Pravda, SAP och valnämnden

Här kommer återigen lite av mina privata tankar:

Jag brukar då och då läsa Haninge-Posten. Denna tidning ägs och ges ut av socialdemokraterna i Haninge. Den kallar sig själv "en fristående lokaltidning med socialdemokratiska förtecken" . Här börjar man skratta lite eftersom tidningen ägs och ges ut av Socialdemokraterna i Haninge och skribenterna är alla aktiva socialdemokratiska politiker i Haninge. Tidningen är väl ungefär lika fristående som Pravda var från Kommunistpartiet i Sovjetunion och som The Herald är i Zimbabwe.


Nyligen inledde Socialdemokraterna med deras egna version av Pravda en debatt om förtidsröstningen i Haninge kommun. Partiet och dess förlängda arm hävdar att kommunledningen försöker inskränka medborgarnas rösträtt i Haninge kommun. Detta eftersom man kan börja förtidsrösta i Haninge den 25 maj istället för den 20 maj. Socialdemokraterna och den svenska versionen av Pravda, Haninge-Posten, klagar över detta.

Jag blir fundersam och följer debatten som pågår på bloggarna mellan Socialdemokraterna och kommunstyrelsens enskilda ledamöter. Jag undrar och funderar.
Som jag har förstått det fattades beslutet gällande förtidsröstningen av valnämnden i Haninge kommun, inte av kommunstyrelsen (kommunledningen). Beslutet togs den 18 mars och då deltog Eila Korkala (S) och Hans Hedin (S) med Anna-Lena Andrén (S) och Oiva Kilpeläinen (S) som ersättare i beslutet. Det verkar såsom (s) i valnämnden var enig med övriga partier. Beslutet i valnämnden togs den 18 mars och var enigt.

Det som får mig att fundera och tänka är att Haninge-Posten (läs Pravda) uppmärksammar detta först med ett blogg-inlägg den 16 maj. Detta alltså cirka 2 månader efter beslutet togs i en enig valnämnden.

För mig tyder detta endast på att;

a) Socialdemokratiska Arbetarepartiet i Haninge har dålig internkommunikation
b) Socialdemokraterna bör prata med sina representanter i valnämnden
c) Socialdemokraterna är sega i Haninge
d) Socialdemokraterna bör satsa mera på att ha koll på deras representanter i nämnderna än att sitta framför datorn och blogga

Och för att göra det klart är det jag som ansvarar för detta inlägg och ingen annan. .

Over and out!

Martin Levanto (m)

2 kommentarer:

  1. Ja jösses. Jag hoppas att det finns någon klok moderat kvar i Haninge som kan ta den här hetsporren i örat och skaka om lite. Mycket kan man nog säga om socialdemokraterna men att dra liknelser som ska få oss läsare att tycka att (s) i Haninge skulle vara lika Sovjets kommunister eller Zimbabwes verklighetsfrånvända regim är ju bara för mycket. Nån heder får det väl ändå vara? Oavsett min egen politiska uppfattning har jag för min del stort förtroende för (s)-profiler som Staffan Holmberg, Pelle Svensson, Niclas Lindberg och Åsa Westlund. Någon borde säga åt herr Levanto att raljanta plakatinlägg knappast imponerar på kommuninvånare som vill ha seriösa politker.

    Haningeväljaren

    SvaraRadera
  2. Hej herr Anonyn!

    Jag liknade Haninge-Posten till tidningen Pravda, inte (S) till Sovjetkommunisterna. Menade att banden mellan Haninge-Posten och Socialdemokraterna är ungefär lika starka som banden var mellan Pravda och Sovjetunionens kommunistiska parti.

    Någon borde ta mig i örat och skaka? Tyvärr, vi är mot våld.

    Mvh
    Martin Levanto (m)

    SvaraRadera