lördag 6 juni 2009

Socialdemokraternas desinformations taktik

Jag skriver detta blogginlägg utifrån att skutan har fått ett avtal att bedriva sin verksamhet vidare till 2011.
Kommentarerna i nedan hänvisar till en motion som sedan tidigare är inlämnad och som skall behandlas på kommunfullmäktige.
Avtalet som är skrivet har på inget sätt med motionen att göra.

Utifrån min bedömning så är det personer som är väl insatta i Haningepolitiken som står för dessa kommentarer, och som med dessa inlägg försöker att bilda en opinion, som är ägnad att gynna egna intressen och att skapa en nidbild av kommunledningens politiska vilja.

Jag vill därför i detta göra ett klargörande i sakfrågan, och detta är att motionen har ingen som helst inverkan på avtalet.
Hela diskussionen finns att läsa på www.kommunledningen.se

I min kommentar uppmanar jag den politiske sekreteraren hos socialdemokraterna Magnus Sundberg, till att hålla sig till sanningen istället för att aktivt jobba med att desinformera människor.
Socialdemokraternas eller i vart fall Magnus Sundbergs taktik i ärendet Skutan förefaller i detta ha varit att hetsa barn med att Majoriteten vill lägga ner Skutan, vilket inte är sant. Konsekvensen av detta beteende ifrån Sundberg har blivit att barn i flera fall har mått dåligt av den uppkomna situationen.
Sundberg startar sedan även en kampanj med felaktigheter och rena lögner angående Jordbros ungdomshus.
Sundberg påstår i detta att majoriteten varit medveten om vad Sundberg anger som beslutade neddragningar, och vidare att majoriteten dessutom försöker att mörka detta för kommuninnevånarna. Allt bygger han på en artikel som publicerats i DN, och som är helt felaktig och saknar faktaunderbyggnad.

Sundberg har i flera fall agerat på detta och liknande sätt. En inte orimlig bedömning av ett kommunikationsläge är att man skall hålla sig till fakta i debatten, och att man bör undvika att vilseledda och ljuga, eftersom detta kan få förödande konsekvenser för såväl medborgare, som för alla som aktivt jobbar för Haninges bästa. Medborgarna tror kanske i vissa fall att det som skrivs av Sundberg är sant.

Detta kan då inte på något sätt bidra till något som helst positivt för medborgarna eller politiker oberoende av partifärg. Här går gränsen för det demokratiska medvetandet, och detta vill jag nogsamt understryka med mitt inlägg.

Det i ovan beskrivna förloppet medför att oppositionsrådet Robert Noord går ut på olika hemsidor och bloggar och vill att jag skall ange saklig grund för mina uttryck, eller annars ge Sundberg en ursäkt.
I detta redovisar jag för 4 stycken ovillkorliga felaktigheter i det som Sundberg uttrycker. Oppositionsrådet Noord kommenterar då detta med att ytterligare vilseledda läsaren.
I detta anser jag då att det inte rimligen kan ligga på min uppgift att lära oppositionsrådet läsförståelse, och vidare att i debatt hålla sig till sanningen. Detta framför jag med det måhända illa valda orden ”att jag varken har tid eller ork att bedriva pott-träning till arbetslivet för Robert Noord.”
Ordvalet var måhända inte det bästa, men jag står likafullt fast vid meningens innebörd.
Oppositionsrådet Noord reagerar på detta genom att per mail skicka ut detta uttryck taget ur sitt sammanhang, till samtliga anställda i hela Haninge kommun. Oppositionsrådet gör i detta något av en Marjasin, och klipper därvid bort de sakliga grunderna till de av Sundberg framställda lögnerna, och väljer istället att redovisa detta utan sin helhet. Vilket kan synas som en avsikt att ytterligare misskreditera mig som nämndens ordförande.
Oppositionsrådet går 9 min senare ut med ett vidare mail, där oppositionsrådet ber om ursäkt för att ha råkat trycka på fel knapp, och att mailet ifråga endast var avsett för mig som nämndens ordförande.

Att i detta råka trycka på felknapp i det befintliga mail systemet, får anses vara i stort sätt omöjligt, eftersom detta innebär att oppositionsrådet måste ha tryckt fel fem gånger. Detta har således oppositionsrådet enligt min mening gjort alldeles avsiktligt, och detta för att ytterligare misskreditera mig som person.
Oppositionsrådet går sedan ut i omskriven form och beskriver detta förlopp på sin egen blogg, i kommentarerna som följer så väljer oppositionsrådet att komma med egna lögner angående detta, i någon form av desperat försök att åter ställa saker till rätta.

Parallellt med detta så har Socialdemokraterna i Haninge givit ut en tidning som de kallar Haninge posten. Denna publikation framställs så som en oberoende lokaltidningen. Jag tillfrågas återkommande av en representant från tidningen, om jag vill uttala mig i tidningen men jag avböjer vänligt men bestämt att jag utifrån mitt politiska engagemang inte vill förekomma i Socialdemokraternas partitidning.
I stället väljer tidningen då att publicera en bild på min dotter under en dansuppvisning.

Detta gör mig otroligt illa berörd med avseende på den opinionsbildande verksamhet som Sundberg och andra visar prov på. Att tidningen skulle ha varit omedveten om att detta var min dotter står enligt min mening bortom alla rimliga tvivel, eftersom jag själv satt i publiken när bilderna togs och jag är helt känd för den socialdemokratiska reportern.

Detta sannolikt för att på något sätt försöka att misskreditera mig som person, och nu tydligtvis även min familj. Vad som i detta är mycket oroande är vilken effekt som detta kan få för dom antidemokratiska krafter som engagerats angående exempelvis ungdomsverksamheten i Jordbro, med vandalisering och demonstrationer som följd. En publicering av en bild på en familjemedlem, är åtminstone ingenting som förbättrar det säkerhetsmässiga läget för förtroendevalda!

Detta är för mig inte politik, detta är ett rent och skärt vilseledande, en propaganda liknande 60 talets Sovjetunion.

Det måste vara bättre för alla Haninges medborgare om Socialdemokraterna presenterar en konstruktiv och skapande politik så att folk har ett alternativ att rösta på. Istället för att medvetet smutskasta, desinformera, vilseledda medborgare och politiska motståndare.

Michael Fridebäck

5 kommentarer:

  1. Jag jobbar i Haninge kommun, på kultur- och fritidsförvaltningen. Jag skäms för dig Fridebäck!

    Att agera på det sätt du gör är inte det minsta roligt. Börja ta ditt uppdrag på allvar.

    SvaraRadera
  2. Michael Fridebäck,
    Du anklagade i Ditt inlägg på kommunledningens officiella blogg Magnus Sundberg för att sprida lögner.

    Magnus Sundberg är anställd av Haninge kommun som politisk sekreterare och arbetar åt mig i egenskap av oppositionsråd.

    Jag försökte leta efter några eventuella lögner som Magnus Sundberg skulle ha spridit men kunde inte hitta dem.

    Då valde jag att skriva ett brev till Dig och kommunledningen så Du skulle få möjlighet att bringa klarhet i Din anklagelse.

    Men istället för att sakligt svara mig så väljer Du att skriva följande;

    "Å Hej Robban

    Här kommer dom. Och Robban
    1.läs nu ordentligt.
    2.Ta reda på fakta.

    Jag orkar inte och har inte tid att bedriva potträning för arbetslivet till dig.

    Legere et non intelligere, neglegere est.

    Michael Fridebäck
    Ordförande (m)
    Kultur och fritidsnämnden"

    Jag tycker det är beklagligt när Du i egenskap av ordförande i Kultur- och fritidsnämnden och representant för kommunledningen svarar på detta sätt.

    Jag hade hoppats på ett en seriös diskussion gällande Din anklagelse på kommunledningens officiella blogg, att en kommunanställd som arbetar nära mig, medvetet skulle sprida lögner. Men jag förstår att jag inte kommer att kunna få några anständiga svar från Dig och kommunledningen.

    Jag tycker det är mycket tråkigt. Jag är övertygad om att Haninge skulle bli en bättre kommun genom samverkan och samförstånd. Jag tror också Haningebornas förtroende för oss som politiker skulle öka om vi som politiker uppträder med respekt mot varandra.

    Robert Noord (S)
    Oppositionsråd

    SvaraRadera
  3. Hej anonym

    Det var tråkigt att du känner så.

    Jag tar mitt uppdrag på största allvar. Och vill att andra håller sig sanningen och fakta i debatten. Tråkigt att du tycker det är för mycket begärt.

    För övrigt tycker jag att anonymitet på webben är det största hotet mot yttrandefriheten.

    Robert att du orkar fortsätta att göra desperata försök att ytterliggare misskreditera mig som person.

    Här kommer mitt mail i sin helhet

    "Å Hej Robban

    Här kommer dom. Och Robban
    1.läs nu ordentligt.
    2.Ta reda på fakta.

    LÖGN 1.
    http://www.haningeposten.se/2009/04/skutans-gard-fick-inga-nya-pengar/

    LÖGN 2.
    Det märks ute i kommunens verksamhet att moderaterna gör besparingar. Martina och moderaterna förnekar. Det verkar vara lite av en strategi från moderaterna i Haninge att säga att man inte vet, att det har man minsann inte beslutat eller att någon annan ljuger. Denna strategi har anammats av bland annat Mikael Fridebäck som angående neddragningarna på Ungdomens Hus i Jordbro säger att detta vet han inget om och det är inget som de har beslutat. Men till slut hinner alltid sanningen ikapp.

    LÖGN 3.
    Hej Micke

    Kul att du hittade hit.

    Du kanske kan passa på och berätta varför du på förra kommunfullmäktige sa att du inte kände till nedskärningarna på Jordbrogården trots att kultur och fritidsnämnden strax innan fick en föredragning om just dessa nedskärningar av avdelningschefen. Där du var med.

    Skulle vara kul att få en förklaring?


    LÖGN 4.
    Hej igen Micke

    Du glömde berätta varför du i kommunfullmäktige sa att du inte kände till nedskärningarna på Jordbrogården.

    Alla vet ju att du av Kultur och fritidsförvaltningens tjänstemän fick en föredragning om exakt de nedskärningarna på nämndens möte strax innan.

    Om du inte svarar på frågan här kommer du att få fler möjligheter att svara.

    Trevlig helg!

    Det är dom som senaste.



    Jag orkar inte och har inte tid att bedriva potträning för arbetslivet till dig.


    Legere et non intelligere, neglegere est.


    Michael Fridebäck
    Ordförande (m)
    Kultur och fritidsnämnden"


    Det är alltså det Robert har skickat runt och där tagit bort det jag beskriver som jag anser är lögner.

    Roberts inlägg i debatten talar lite för hur han bedriver sin politik.

    Fortsättningsvis kan vi väl hålla oss till fakta i våra debatter.

    Med vänliga hälsningar

    Michael Fridebäck

    SvaraRadera
  4. Michael Fridebäck
    Att genom antaganden och lösa påståenden anklaga andra för lögner ger i vart fall mig ett intryck av viss desperation.
    Michaels oro för det säkerhetsmässiga läget för förtroendevalda efter en publicering av en bild (av mycket dålig kvalité) i HaningePosten är dessutom mycket intressant. Förmodligen är det ingen annan än Michael själv som genom sin närvaro på detta arrangemang kan identifiera dottern på den aktuella bilden. Dessutom har vi enbart Michaels ord på att det verkligen skulle vara hans dotter på bilden…
    Snarare är det väl så att Michael genom sitt eget, enligt mitt förmenande, hätska agerande på denna blogg och i andra kommentarer bidrar mycket starkare till ett försvårat säkerhetsläge för förtroendevalda.
    Därutöver delar jag uppfattningen att kommentarer och inlägg inte skall göras anonymt. Dock kan jag förstå om någon gör detta av rädsla för att få ”huvudet avbitet” i ett dräpande inlägg…

    SvaraRadera
  5. Jag har skrivit en inlägg efter kommunfullmäktiges debatt igår. Läs det gärna här. Michael Fridebäck påstod sig vara förvånad över nedskärningarna i Jordbro. Vi debatterade igår hur han kunde säga så. Läs mitt inlägg. Se filmen. Vem litar du på?

    SvaraRadera