torsdag 31 mars 2011

300 jobb till sommaren



















Igår tryckte jag på knappen för att lotta ut de 300 sommarjobb som kommunen erbjuder Haninges ungdomar. De som fick chansen i år är ungdomar födda 1993 och 1994 som inte tidigare haft sommarjobb. Det var över 700 sökande även i år. Vi tog också fram en reservlista med 100 sökande, eftersom många som får sommarjobb tackar nej på grund av att de fått sommarjobb på annat håll.


Oavsett om man får sommarjobb genom kommunen eller skaffar det inom övriga näringslivet så är det ett viktigt steg in i vuxenlivet. Man får lära sig att ta ansvar och man får känna glädjen över sin första lön. Jag glömmer aldrig hur jobbigt mitt första sommarjobb var som tidningsutdelare klockan tre varje morgon och hur spännande det var att sitta och prata med arbetskamraterna som en vuxen. Jag glömmer aldrig när jag fick min första lön. Jag kände mig som en kung fast det egentligen var en riktig skitlön. Jag hoppas att alla dessa ungdomar får uppleva samma känsla som jag fick en gång för ganska länge sedan.

Lycka till!

Sven Gustafsson, socialnämndens ordförande


Press Hemsida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar